Kennisbank

Zoekresultaten
Vul hierboven uw zoektermen in

Voorselectie:

Waarom is ROI belangrijk bij voetbalwedden?

Details
Geplaatst op: 16 okt 2019
In categorie: Win strategi...
Gelezen: 2018 keer
Dit artikel delen:

Soms wint u weddenschappen, soms verliest u. De meeste gokkers hebben wel een idee of de balans aan het einde van het jaar positief of negatief uitslaat. Maar weet u ook hoe succesvol u écht bent? Gelukkig is succes met voetbalwedden gewoon te meten. Hiervoor hoeft u zich alleen maar te verdiepen in uw ROI, oftewel Return of Investment.

ROI: een objectieve manier om uw succes te berekenen

De term Return of Investment is over komen waaien vanuit de zakenwereld. Met deze term geven bedrijven de verhouding aan tussen investering en winst. De ROI wordt uitgedrukt in een percentage. Hoe hoger het percentage, hoe meer rendement de investering heeft opgeleverd. Dit is natuurlijk ook interessant voor iedereen die geld inzet op sportwedstrijden. Logisch dus dat de ROI inmiddels flink is ingeburgerd onder voetbalwedders.

Doordat de ROI met een percentage werkt, heeft u een objectieve manier in handen om uw succes te meten. Het maakt niet uit of gokker u in een maand tijd 138 euro heeft verdiend met een inzet van 120 euro óf dat u maar liefst 835 euro heeft verdiend door 750 euro te investeren in voetbalweddenschappen. Natuurlijk, dat winstbedrag van 85 euro ligt een stuk hoger dan die winst van ‘slechts’ 18 euro. Maar toch is de ROI een stukje lager. De weddenschappen met een totale inzet van 120 euro waren dus succesvoller dan de weddenschappen met een inzet van 750 euro. En dat is handige informatie als u uw prestaties van de afgelopen tijd wilt analyseren. 

Een eenvoudige formule brengt u bij de ROI

Voor het berekenen van de ROI pakt u er gewoon de volgende formule bij: (totale uitbetaling * 100) / totale investering = ROI.

Stel u wilt uitrekenen hoe succesvol u de afgelopen maand bent geweest. Uit uw lijst blijkt dat u twintig keer een weddenschap bent aangegaan, waarbij u telkens koos voor een inzet van 6 euro. De totale investering bedraagt daarmee 120 euro. Die twintig voetbalweddenschappen waren niet allemaal even succesvol. Toch heeft u er een positieve balans aan overgehouden, want de bookmaker heeft u een totaalbedrag uitgekeerd van 138 euro. Met behulp van de ROI-formule gaat u aan het rekenen. Wat blijkt? U komt uit op een ROI van ((138 * 100) / 120) 115%. Dat is behoorlijk goed. Veel gokkers zijn al tevreden met een Return of Investment van 5 à 10 procent. Dat winstbedrag van 18 euro lijkt dus niet veel, maar het ROI-percentage vertelt toch een heel ander verhaal. 

Ontdek of u op de goede weg bent

De Return of Investment geeft veel handige informatie prijs. Zo ziet u bijvoorbeeld direct u succesvol u de afgelopen periode bent geweest. Komt het percentage onder de 100% uit? In dat geval is misschien het tijd om uw strategie aan te passen. U doet blijkbaar iets verkeerd, want de ROI vertelt u dat de in de afgelopen periode verlies heeft geleden. Zelfs die paar mooie winsten kunnen niet verhullen dat u verliesgevend bezig bent.

Iedereen heeft weleens een periode waarin het wedden op voetbal wat minder lekker loopt. Berekent u elke maand trouw uw ROI, dan hoeft u zich niet direct zorgen te maken als het percentage één keer onder de 100% uitkomt. Maar als het percentage keer op keer laag blijft, is het wel een goed idee om uw weddenschappen eens grondig te analyseren. Misschien moet u zich toch beter in de wedstrijdstatistieken verdiepen of misschien kiest u toch te vaak weddenschappen uit die grote risico’s opleveren. De ROI laat zien of u op de goede weg bent, en dat kan soms heel verhelderend zijn. 

Een effectieve analyse van de ROI: zo doet u dat!

Voor het berekenen van de ROI heeft u in ieder geval gegevens nodig over de totale inzet en totale uitbetaling. Wilt u het percentage gebruiken om uw weddenschappen echt effectief te analyseren? Maak dan een scheiding tussen de verschillende wedopties. Bereken bijvoorbeeld de ROI van zowel de 1×2 weddenschappen als de hoger/lager weddenschappen en de wedstrijden waarbij u inzet op de eerste doelpuntenmaker. Op de manier ontdekt u vanzelf welke wedopties u het beste liggen en welke gewoon het meest winstgevend zijn. Hoe interessant het ook is om geld in te zetten op de speler die het eerste doelpunt scoort, het ROI-percentage kan zomaar laten zien dat deze weddenschap niet de beste keuze is.

Als alternatief kunt u eventueel de resultaten bijhouden van de verschillende competities en toernooien. Kijk eens wat de wedstrijden van de Premier League, Jupiler Pro League en Serie A u opleveren. Ondanks dat u graag naar het Belgische voetbal kijkt, blijkt misschien dat dit niet de meeste winstgevende competitie is. Als het ROI-percentage bij de wedstrijden uit de Jupiler Pro League structureel lager ligt dan bij de Serie A en Premier League, dan is het hoog tijd om actie te ondernemen. U wilt op termijn zoveel mogelijk winst maken en de Belgische voetbalcompetitie past gewoon niet in dat plaatje. Zodra u deze competitie van uw lijstje schrapt, moet dat binnen kort tijd tot een stijging van de ROI leiden. 

Geeft de ROI echt een betrouwbaar beeld?

Het ROI-percentage helpt u om uw successen te meten. U ziet of u winstgevend bezig bent of dat u dringend aan uw wedstrategie moet sleutelen. Door de ROI van verschillende soorten weddenschappen en competities te berekenen, ziet u ook meteen waar het probleem ligt. Zo draagt de Return of Investment dus bij aan het verbeteren van uw wedstrategie en het verhogen van uw winst. Toch is er ook ruimte voor een kritische noot. U moet namelijk behoorlijk wat informatie verzamelen voordat het ROI-percentage een betrouwbaar beeld geeft. Plaatst u maar tien weddenschappen per maand? Grote kans dat de ROI een vertekend beeld geeft. Pas zodra u zo’n tweehonderd weddenschappen heeft afgesloten, kunt een betrouwbare conclusie trekken uit het ROI-percentage. Dat is natuurlijk een mooie reden om volop te wedden op al die interessante voetbalwedstrijden die nog komen gaan.

EERLIJKE REVIEWS
BELGISCHE BOOKMAKERS
HET LAATSTE NIEUWS
WED STRATEGIEËN